الیاف نایلون (Nylon)

الیاف نایلون (Nylon)

الیاف نایلون (Nylon)

نایلون یک نام عمومی است که خانواده ای از پلیمرها را مشخص می کند که با حضور گروه عملکرد آمید مشخص می شودCONH .انواع مختلف الیاف نایلون برای استفاده در پوشاک ، اثاثیه منزل ، کاربردهای صنعتی و منسوجات در بازار وجود دارد. ویژگی های الیاف نایلون توسط نوع پلیمر پایه (وزن مولکولی ، گروه های انتهایی ، مونومر باقیمانده و غیره) ، افزودن سطوح مختلف مواد افزودنی (تثبیت کننده های نور و حرارت ، هذیان ها و غیره) ، شرایط تولید (چرخش ، رسم ، ابعاد الیاف (شکل و سطح مقطع ، طول الیاف و غیره). در حال حاضر ، فقط دو نوع الیاف نایلون برای بتن مسلح با الیاف به بازار عرضه می شود. آنها نایلون 6 و نایلون 66 هستند.

الیاف نایلون از پلیمر نایلون چرخانده می شوند. این پلیمر از طریق اکستروژن ، کشش و گرمایش تبدیل می شود و ساختاری الیافی گرا ، بلوری دارد. علاوه بر نخ های معمولی که با نقاشی استاندارد تولید می شوند ، ویژگی های الیاف نایلون ممکن است با تیمارهای ویژه از جمله بیش از حد اتمام ، گرم کردن ، ایجاد بافت هوا و غیره افزایش یابد ، الیاف نایلون به صورت نخ های چند رشته ای ، تک رشته ای ، منگنه ای و بکسل در دسترس هستند. برای کاربردهای بتنی ، گرما و نخ پایدار سبک با مقاومت بالا (مقاومت در برابر کشش بالا) چرخانده می شود و متعاقباً به طول های کوتاهتری بریده می شود.

الیاف نایلون مقاومت ، استحکام و بازیابی الاستیک خوبی از خود نشان می دهند . خصوصیات انتخاب شده برای الیاف نایلون در جدول 4.1 نشان داده شده است. نایلون بسیار گرما پایدار است و به راحتی در برنامه های تجاری مورد نیاز این خاصیت مانند لاستیک استفاده می شود . نایلون آب دوست است و رطوبت آن 4/4 درصد بدست می آید . خاصیت بازیافت رطوبت بر روی هیدراتاسیون یا کارایی بتن در محتوای کم تجویز شده از 0.1 تا 0.2 درصد حجمی تأثیر نمی گذارد ، اما باید در محتوای حجم الیاف بالاتر در نظر گرفته شود. نایلون ماده ای نسبتاً بی اثر است و در برابر طیف گسترده ای از مواد آلی و معدنی از جمله مواد قلیایی قوی مقاوم است. نشان داده شده است که در شرایط پیری تسریع شده عملکرد خوبی دارد .

ادامه مطلب