بتن تقویت شده با الیاف طبیعی (NFRC)

بتن تقویت شده با الیاف طبیعی (NFRC)

بتن تقویت شده با الیاف طبیعی (NFRC)

الیاف کوتاه ناپیوسته به طور گسترده ای در هر دو نوع FRC در سراسر جهان استفاده می شود. بتن های تقویت شده با الیاف طبیعی معمولاً با NFRC نامیده می شوند.

بسیاری از مواد تقویت کننده طبیعی را می توان در سطح پایین هزینه و انرژی با استفاده از نیروی انسانی موجود و دانش فنی به دست آورد. از این نوع الیاف در ساخت محتوای بتن مسلح الیافی کم الیاف و بعضاً در ساخت ورق نازک با محتوای الیاف بالا استفاده می شود.

این الیاف به طور معمول به عنوان الیاف طبیعی فرآوری نشده (UNF) شناخته می شوند.

با این حال ، الیاف طبیعی دیگری نیز در دسترس هستند که برای افزایش خواص آنها پردازش شده اند. این الیاف توسط فرآیندهای شیمیایی مانند فرآیند کرافت از چوب بدست می آیند. الیاف خمیر کاغذ کرافت در فرآیندهای پیچیده تولید ، مانند فرآیند Hatschek ، برای تولید ورق نازک با محتوای الیاف بالا استفاده می شود. این الیاف به طور معمول به عنوان الیاف طبیعی فرآوری شده (PNF) و بتن های ساخته شده از آنها به عنوان بتن های تقویت شده با الیاف طبیعی فرآوری شده (PNFRC) شناخته می شوند.

اگرچه در طول تاریخ از الیاف زیادی برای تقویت مصالح ساختمانی مختلف استفاده می شده است ، اما تا همین اواخر تلاش علمی کمی به استفاده از الیاف طبیعی برای تقویت انجام شده است. استفاده از برخی از شناخته شده ترین الیاف طبیعی مانند سیزال ، نارگیل ، باگاس نیشکر ، چنار (موز) ، نخل و غیره ، بیشتر محدود به تولید پارچه ، طناب ، تشک و ... بوده است.

ادامه مطلب