جریان مویرگی در بتن الیافی مصنوعی با عملکرد بالا

جریان مویرگی در بتن الیافی مصنوعی با عملکرد بالا

جریان مویرگی در بتن الیافی مصنوعی با عملکرد بالا

بتن الیافی مسلح با عملکرد بالا (UHPFRC) با الیاف مصنوعی و ماتریس کلینکر  مخلوط شده است ، که PE-UHPFRC نامیده می شود ، و برای کاربردهای ساختاری ساخته شده است. نتایج نشان می دهد که کاهش قابل توجه در جذب مویرگی در مورد PE- UHPFRC در مقایسه با ترکیبات مبتنی بر سیمان سخت کننده کرنش (SHCC) وجود دارد. علاوه بر این ، نتایج تأثیر قابل توجه شروع ترک در جذب مویرگی را برجسته می کند.

اثر سطح کرنش در جذب مویرگی آب در PE-UHPFRC به دو روش بررسی شد: (I) تحت تنش ، با استفاده از یک تنظیم آزمایش اصلی و (II) پس از تخلیه ، بر اساس استانداردها. با توجه به نتایج :

• رفتار ترک خوردگی PE-UHPFRC مانند سایر مواد سیمانی با ظرفیت تغییر شکل بالا (ECC و SHCC) تا سطح فشار 2٪ و عرض ترک ها به طور مشابه توزیع غیر طبیعی را دنبال می کرد. عرض ترک متوسط ​​در طول رفتار کششی زیر 0.1 میلی متر بود. با این حال ، برای سطح فشار بالاتر (3 و 4) ، توزیع عرض ترک به سمت یک توزیع نرمال تغییر کرد.

• جذب مویرگی PE-UHPFRC پس از تخلیه حداقل ده برابر کمتر از SHCC بود که از نظر ظرفیت تغییر شکل ، یک ماده سیمانی قابل مقایسه است ، در تمام سطوح کرنش مورد مطالعه.

• یک افزایش قابل توجه ناگهانی در جذب مویرگی UHPFRC پس از حد الاستیک تحت بارگذاری کششی وجود دارد.

• جذب مویرگی PE-UHPFRC آسیب دیده پس از تخلیه به تدریج با سطح کرنش افزایش یافته و حتی پس از تجربه سطح کرنش 0.2٪ قبل از تخلیه ، زیر 60.9 g / m2 باقی مانده است.

• هنگام مقایسه جذب مویرگی همان نمونه های PE-UHPFRC ، تحت تنش و پس از تخلیه ، اختلاف قابل ملاحظه ای تقریباً یک مرتبه در میزان نفوذ مایع وجود دارد. این امر ضرورت توسعه روشهای آزمون واقع بینانه تر به منظور تعریف خصوصیات دوام و حالت محدود سرویس پذیری مواد سیمانی با ظرفیت تغییر شکل بالا را برجسته می کند.

• اگرچه محدودیت عرض ترک یک شرط لازم برای دوام است ، اما تراکم ریزساختار مواد به همان اندازه در خصوصیات حمل و نقل و در نتیجه بر دوام و خصوصیات محافظتی آن نقش مهمی دارد.

• رفع مقادیر آستانه عرض ترک برای دوام باید با توجه به مکانیزم های حمل و نقل مربوط انجام شود.

مرجع
Hajiesmaeili, Amir, and Emmanuel Denarié. "Capillary flow in UHPFRC with synthetic fibers, under high tensile stresses." Cement and Concrete Research 143 (2021): 106368.‏

دوستانتان را به خواندن این مطلب دعوت کنید:

نظر خود را ارسال کنید