الیاف پلی استر (Polyester)

الیاف پلی استر (Polyester)

الیاف پلی استر (Polyester)

الیاف پلی استر - به عنوان مثال پلی اتیلن ترفتالات (PET) - فقط به صورت تک رشته ای در دسترس هستند. طول  الیاف پلی استر مورد استفاده در کامپوزیت های سیمان از 15 تا 100 است . الیاف پلی استر موجود در صنعت بتن تا به امروز به زیر گروه پلی استر ترموپلاستیک تعلق دارد. این نوع پلی استر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی را نشان می دهد که به تکنیک های ساخت بستگی دارد. خصوصیات الیاف انتخاب شده در جدول 4.1 نشان داده شده است. یکی از چندین روش شامل تولید گلوله های بسیار کریستالی است که در فرآیند استخراج مذاب به رشته تبدیل می شوند و متعاقباً حدود 400 درصد قبل از برش به طول دلخواه کشیده می شوند.

 تمام ترموپلاستیک ها به دما حساس هستند. در دمای بالاتر از دمای سرویس بتن معمولی ، مشخصات الیاف تغییر می کند. دمای بالاتر از 536 F (280 C) باعث تجزیه مولکولی می شود .

الیاف پلی استر تا حدی آبگریز هستند (آب زیادی جذب نمی کنند) و نشان داده شده است که بر هیدراتاسیون بتن سیمان پرتلند تأثیر نمی گذارد . اتصال الیاف پلی استر در ماتریس سیمان مکانیکی است.

در مورد دوام طولانی مدت الیاف پلی استر در بتن سیمان پرتلند اتفاق نظر وجود ندارد.



بتن مسلح با الیاف پلی استر

الیاف پلی استر در بتن برای کنترل ترک خوردگی ناشی از جمع شدگی پلاستیک استفاده شده است . الیاف با محتوای نسبتاً کم الیاف ، تقریباً 1/0 درصد حجمی برای این منظور ، مانند سایر الیاف مصنوعی ، اضافه می شود.

مرجع
ACI544.1R-96, "State of The Art Report on The Fiber Reinforced Concrete

دوستانتان را به خواندن این مطلب دعوت کنید:

نظر خود را ارسال کنید