فن آوری ها در حال توسعه بتن الیافی

فن آوری ها در حال توسعه بتن الیافی

فن آوری ها در حال توسعه بتن الیافی

بتن های تقویت شده با الیاف طبیعی از لحاظ پیچیدگی تولید شده بسیار متفاوت هستند. رفتار الیاف نیز به میزان قابل توجهی متفاوت است. در کشورهای کمتر توسعه یافته ، از الیاف با حداقل رفتار استفاده می شود. در کشورهای پیشرفته تر ، از الیاف تفاله چوب استفاده می شود. این الیاف با یک فرآیند پیشرفته صنعتی استخراج شده اند که به طور قابل توجهی شخصیت الیاف را تغییر می دهد و آنها را برای استفاده های نهایی مناسب می کند.

فناوری بتن تقویت شده با الیاف فولاد (SFRC) طی سه دهه گذشته به یک صنعت بالغ تبدیل شده است. با این حال ، به طور مداوم توسط صنعت بهبود می یابد تا الیاف را متناسب با کاربردها بهینه کند. یک نیاز فعلی این است که دانش موجود برای SFRC را تلفیق کرده و آن را در کدهای طراحی قابل استفاده قرار دهیم.

یک فناوری در حال توسعه در SFRC ماده ای به نام SIFCON (بتن الیافی دوغاب نفوذ کرده) است. با پر کردن قالب خالی با الیاف فولادی (حدود 10 درصد حجمی) و پر كردن فضاهای خالی با دوغاب پایه سیمان با مقاومت بالا تولید می شود. کامپوزیت حاصل از مقاومت و انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و قابلیت انعطاف پذیری آن باید توسط فرم ها یا قالب ها شکل گیرد .

فناوری بتن تقویت شده با الیاف شیشه (GFRC) در زمینه های بهبود ماتریس ، فناوری ترکیب شیشه و تکنیک های تولید به توسعه خود ادامه می دهد. سیمان ها و افزودنی های جدید دوام کامپوزیت را بهبود بخشیده و تجهیزات جدید و تکنیک های کاربردی قابلیت انعطاف پذیری مواد را افزایش داده اند.

به دلیل در دسترس بودن طیف گسترده ای از انواع الیاف بتن تقویت شده با الیاف مصنوعی (SNFRC) و قابل دستیابی ترکیبات مختلف آن ، باعث افزایش سرعت رشد  FRC است. تا به امروز ، بیشترین استفاده از الیاف مصنوعی در برنامه های آماده مخلوط برای کار با دال مسطح برای کنترل  ترک خوردگی و جمع شدگی پلاستیک است. این برنامه به طور کلی از 0.1 درصد حجمی از الیاف مصنوعی مدول نسبتاً کم استفاده می کند.

درصد حجمی بالاتر (0.4 تا 0.7 درصد) الیاف باعث بهبود قابل توجهی در SNFRC شده است که عمدتاً مقاومت پس از ترک خوردگی و توزیع بهتر ترک با کاهش عرض ترک را بهبود میبخشد.

مراجع

ACI544.1R-96, "State of The Art Report on The Fiber Reinforced Concrete

دوستانتان را به خواندن این مطلب دعوت کنید:

نظر خود را ارسال کنید