فناوری های آماده سازی ( اختلاط ) بتن مسلح با الیاف فولاد

فناوری های آماده سازی ( اختلاط ) بتن مسلح با الیاف فولاد

فناوری های آماده سازی

اختلاط بتن تقویت شده با الیاف فولاد ( SRFC ) را می توان با چندین روش انجام داد ، که انتخاب روش بسته به نیاز شغلی و امکانات موجود بستگی دارد. داشتن پراکندگی یکنواخت الیاف و جلوگیری از تفکیک یا بالا زدن الیاف در هنگام اختلاط مهم است.

گلوله زدن الیاف در هنگام اختلاط به تعدادی از فاکتورها مربوط می شود. به نظر می رسد مهمترین عوامل نسبت ابعاد الیاف ، درصد حجمی الیاف ، حداکثر اندازه و درجه بندی سنگدانه ها و روش افزودن الیاف به مخلوط باشد. با افزایش سه فاکتور اول ، تمایل به بالینگ( جمع شدگی الیاف) افزایش می یابد. برای اطلاعات بیشتر به ACI 544.3R ، "راهنمای مشخص ، مخلوط کردن ، قرار دادن و پایان دادن به بتن مسلح با الیاف فولاد" مراجعه کنید.

 

نسبت ها را مخلوط کنید

در مقایسه با بتن معمولی ، برخی از مخلوط های SFRC با محتوای سیمان بالاتر ، مقدار دانه ریز بالاتر و کاهش افت با افزایش محتوای فیبر مشخص می شوند. از آنجا که تلفیق با لرزش مکانیکی در اکثر برنامه های SFRC توصیه می شود ، ارزیابی کارایی مخلوط SFRC با زمان مخروط مخروطی معکوس ASTM C 995 یا آزمایش Vebe به جای اندازه گیری شیب معمولی توصیه می شود.
شکل 2.6 - متوسط عرض ترک در برابر حجم الیاف

از افزودنیها و پوزولانهای معمول در مخلوطهای SFRC برای حبوبات هوا ، کاهش آب ، کارایی و کنترل انقباض استفاده می شود. تایج آزمایش نشان می دهد که SFRC سبک می تواند با تغییرات جزئی فرموله شود . همچنین ، تجربه نشان داده است که اگر پاکت های درجه بندی و دانه بندی ریز و درشت ترکیب شده در جدول 2.1 برآورده شوند ، تمایل به تشکیل گلوله های الیافی به حداقل می رسد و قابلیت کار افزایش می یابد . روش دیگر ، مخلوطی بر اساس تجربه ، مانند آنچه در جدول 2.2 نشان داده شده است ، می تواند برای مخلوط آزمایشی استفاده شود. پس از انتخاب مخلوط ، توصیه می شود قبل از شروع واقعی ساخت و ساز با تجهیزات اختلاطی که برای پروژه استفاده می شود ، یک دسته کامل درست کار شود. توصیه هایی برای مخلوط های آزمایشی و حداکثر محتوای فیبر برای کارایی خوب از تولید کنندگان الیاف فولاد در دسترس است.
شکل 2.7 - افزودن الیاف فولادی به یک کامیون میکسر بارگیری شده از طریق نوار نقاله

روشهای اختلاط

بسیار مهم است که الیاف ها به طور یکنواخت در سراسر مخلوط پخش شوند. این کار باید در مرحله دسته بندی و مخلوط سازی انجام شود. چندین توالی اختلاط با موفقیت استفاده شده است ، از جمله موارد زیر:
1. الیاف را به مخلوط کن کامیون اضافه کنید بعد از اینکه همه مواد دیگر از جمله آب اضافه و مخلوط شدند. الیاف فولادی باید با سرعت حدود 100 پوند (45 کیلوگرم) در دقیقه و چرخش میکسر با سرعت کامل به قیف مخلوط کن اضافه شود. الیاف باید به صورت بدون کلوخه اضافه شوند تا پره های میکسر بتواند الیاف را به درون مخلوط کن منتقل کند. سپس میکسر باید تا سرعت توصیه شده مخلوط شدن کند شده و برای 40 تا 50 دور مخلوط شود. الیاف فولادی به صورت دستی با تخلیه ظروف در قیف کامیون یا از طریق تسمه نقاله یا دمنده همانطور که در تصویر نشان داده شده است ، اضافه شده اند. با استفاده از این روش می توان الیاف فولادی را در کارخانه دسته یا محل کار اضافه کرد.
2. قبل از افزودن سنگدانه به مخلوط کن ، الیاف را به جریان سنگدانه موجود در گیاه بچینید. الیاف فولادی را می توان به صورت دستی در بالای سنگدانه های موجود بر روی تسمه نقاله شارژ یا از طریق نوار نقاله دیگری که روی تسمه شارژ تخلیه شده است ، اضافه کرد ، همانطور که در شکل 2.8 نشان داده شده است. الیاف باید در امتداد تسمه نقاله پخش شود تا از جمع شدن جلوگیری شود.
3. الیاف را روی سنگدانه ها اضافه کنید بعد از اینکه در بچر وزن شدند. جریان طبیعی سنگدانه ها به بیرون از توزین وزن ، الیاف را در کل سنگدانه ها توزیع می کند. الیاف فولادی را می توان به صورت دستی یا از طریق نوار نقاله اضافه کرد ، همانطور که در شکل نشان داده شده است.

شکل 2.8 - افزودن الیاف فولادی از طریق نوار نقاله به نوار نقاله شارژ در یک کارخانه دسته ای

شکل 2.9 - افزودن الیاف فولادی برای توزین وزن از طریق تسمه نقاله

SFRC تحویل داده شده به پروژه ها باید مطابق با مقررات قابل اجرا ASTM C 1116 باشد. برای روش های شارژ دستی الیاف فولادی که در حال حاضر استفاده می شود ، کارگران باید به دستکش و عینک محافظ مجهز شوند. ضروری است که توده های الیاف محکم بسته شده از بین بروند یا از ورود آنها به مخلوط جلوگیری شود. توصیه می شود که روش ورود الیاف فولادی به مخلوط در حین اختلاط آزمایشی یکنواخت.

مرجع
ACI544.1R-96, "State of The Art Report on The Fiber Reinforced Concrete

دوستانتان را به خواندن این مطلب دعوت کنید:

نظر خود را ارسال کنید